Palet aan Kleuren
Zet eens op jouw netvlies: een vroeg invallende avond met een paars, rode lucht. Sparren, zilvergrijs, naast Hulstbomen met feloranje bessen. Okeren haagjes omringen de kelken van de Helleborus: opgewekt voorjaarswit in het diepgroene mos.
Toch is het niet dit kleurenpalet dat me aanzet tot dit blog.
Het is de ontmoeting met een team van een internationale organisatie. Een groep mensen met 14 nationaliteiten, verschillende achtergronden, religies, culturen, gewoontes en karakters, schilderde de warme entourage van de avond.
De globe is een speelveld
Totaal verschillende individuen genieten van een informele bijeenkomst ter afwisseling van het harde werken van alledag.
Onderzoekers, visionairs, techneuten, ict’ers, ontwerpers, rekenaars, auteurs, connectors en sprekers vormen samen een team dat zich inzet voor een maatschappelijk belang. Met hun (simpelweg voelbare) combinatie van hun unieke drijfveren en kennis maken ze de veel gebezigde term “de kracht van het verschil” daadwerkelijk waar. Elk van hen is belangrijk en verantwoordelijk voor de te behalen doelen. Geklaag over werkdruk, cao’s, hiërarchische ladders en salaris zijn geen issues bij deze energieke mensen. Hun motivatie is hun gemeenschappelijke doel; hun beloning het gezamenlijke succes.
De globe is het speelveld voor het vergroten van en het delen van visies & expertise op weg naar hun stip aan de horizon (en privé voor het bezoeken aan familie en vrienden, uiteraard). Hun werkfocus ligt op de inhoud en is gebaseerd op een sterke gemeenschappelijke visie. Het delen van het waarom, wat en hoe is echter niet voldoende. Basaal is het vertrekpunt: een positieve bijdrage willen leveren aan de organisatie en daarvoor samen te willen blijven leren. Ze nemen elkaar daarin serieus. Er is aandacht en tijd voor dialoog. Waar ter wereld ze ook zijn; off- en online.
Tools for success
Een aantal kenmerken van deze bevlogen ploeg zijn, mijn inziens, bepalend voor hun succes
- werken vanuit een heldere visie
- zelfreflectie, autonomie en verantwoordelijkheid
- sterke inhoudelijke dialoog
- ambitieus
- nieuwe kennis en persoonlijke ontwikkeling zijn voornamer dan bezit en macht
- wars van cynisme van top tot teen positief
- geloven in elkaar
- halen energie uit (heel hard) werken
Global Citizens jr
Wellicht naïef, maar deze ontmoeting vergroot mijn vertrouwen in de toekomst in een tijd waar xenofobie en sociale regelcultuur toenemen. Ik krijg tenslotte het bewijs voor mijn neus: kleur en afkomst niet ter zake doen wanneer je je samen verantwoordelijk voelt voor “een” opdracht op onze globe.
Ik stel me de (veelal nog te komen) kinderen van dit multiculturele team voor. Hoe zij elkaar ontmoeten in de klas.
Nieuwsgierig als kinderen zijn, genieten van elkaars verhalen. Waarbij de een uitlegt waarom hij thuis koosjer kookt, de ander vertelt waarom de stip op haar moeder’s voorhoofd niet altijd even zichtbaar is | ze thuis bidt voor het eten | de handpalmen van zijn zus soms oranje kleuren | zijn vader naar Mekka reist | haar tante gelukkig is in een gearrangeerd huwelijk | haar mama kousenband stoomt | zijn broer leert hoe je een grote omslagdoek zo om je lijf wikkelt dat er een feestjurk ontstaat voor meisjes en jongens | halal vlees gewoon bij de buurtsuper te koop is|
Stel je voor dat dit team een nieuwe generatie groot brengt in een omgeving waarbij kinderen niet meer bevoorrecht zijn (of zich voelen) door afkomst. Vanuit de spirit van hun ouders samen leren, spelen en delen. Zich ervan bewust zijn dat hun kleurrijke palet de wereld rijk maakt.
De wereld is een rijk schilderij
Mijn interesse voor wereldburgerschap komt ergens vandaan. Vermoed dat er een zaadje is geplant door mijn jeugd in een dorp waar de bussen zomers toeristen binnen reden. Echte interesse dank ik aan de ontmoetingen met kinderen en volwassenen van verschillende culturen en maatschappelijke achtergronden. Daar zie ik ook de grote rol en kans voor onderwijs.
Global Citizenship overdragen op kinderen lukt alleen (zoals zoveel dingen) wanneer die interesse waarachtig is en verankerd zit in pedagogisch handelen en onderwijsaanbod. En dat niet alleen. Het gaat ook over de omgang met jouw directe collega’s, ouders, de directe omgeving. Juist vandaag iets nadrukkelijker stil staan bij de kracht van onze diversiteit? Ons kleurrijke palet omarmen en koesteren in onze werkkring, leefomgeving en educatie?
Suggesties voor de praktijk
Met het team
Wil je Global Citizenship teambreed aandacht geven dan is de film Look Beyond Borders – 4 minutes experiment van Amnesty International een goed vertrekpunt. (zie onder)
De “officiële media” belichten de diversiteit in onze maatschappij (helaas) regelmatig eenzijdig en negatief. Door de moderne media kunnen wij de berichten zelf maken. Deel als leerkracht jouw positieve bevindingen met andere culturen uit jouw omgeving dan wel reizen zowel on- als offline.
De wereld in de klas
Wellicht bezocht je een school tijdens een van je reizen; dan zijn o.a. skype en facebook prachtige media voor online contact tussen kinderen waardoor ze kennis kunnen maken met elkaars culturen.
Creatieve middagen in de planning? Kies voor multicultureel
Er is veel mooie wereldliteratuur voor kinderen te vinden en natuurlijk zijn er talloze films, theater- en muziekstukken.
Kooklessen, een bezoek aan een multiculturele markt, het delen van de voorbereidingen en het vieren van diverse culturele feesten kunnen betekenisvolle onderwerpen zijn voor creatieve middagen.
Kracht van educatief partnership ouders
Op een school krijgen kinderen met dyslexie Mandarijn van een moeder die opgroeide in China. Elders brengt een vader Spaans in het curriculum van de bovenbouw. In beide gevallen wordt naast het taalaanbod ook kennis gemaakt met gewoontes en religies.
Look Beyond Borders – 4 minutes experiment van Amnesty International
2017 Simone Leereveld
Copyright Talentenportfolio