“Onderwijs maken met de wijk”. De wereld in school of de school naar buiten.
Wij benutten NL Doet in een Krachtwijk, doe je mee?
“Onze nieuwe schooltuin”. Een educatief project met kinderen, ouders, buurtbewoners in een Krachtwijk.
Om de biologielessen met praktijk activiteiten kracht bij te zetten, bleek het vele groen om de school een uitgelezen kans. Het verwaarloosde struikgewas was een eldorado voor bijen en paardebloemen, maar distels en brandnetels maakten het geheel ontoegankelijk voor onze kinderen. Financieel budget voor een hovenier hadden we niet. Reden voor ons om een klus uit te zetten bij NL Doet.
Van doel naar tuinontwerp
Teamleden en kinderen ontwierpen de ideale school/moestuin, waarbij uitgangspunt was: Gezonde Voeding. Ook om kinderen kennis te laten maken met hoe lekker gezonde voeding is. Een deskundige “jury” maakte een keuze uit de vele prachtige ontwerpen. Een groene schoolomgeving met een pluktuin (frambozen, appels, peren, aardbeien) een moestuin (sperziebonen, wortels, bosui) en een groentekas (tomaten, pompoen, courgette) zouden we met elkaar realiseren. Het was van belang dat alle kinderen mee mochten doen!
Taken, roosters en sponsors
We kwamen er al snel achter dat we bij deze ambitieuze plannen extra handen nodig hadden. Daarbij was sponsoring onontbeerlijk voor het succes. Kinderen en teamleden ontwierpen taken en roosters, waarop zij, ouders en buurtbewoners konden intekenen. Door de klus te melden bij NL Doet kwam de sponsoring uit onverwachte hoek. Zo ontvingen wij van een tuincentrum de groentekas, bracht een groenvoorziening bollen en appelboompjes en leenden buurtbewoners tuinmateriaal als schoffels en kruiwagens.
Talentontwikkeling en autonomie kinderen
Het eigen initiatief van de kinderen was hoog. Zij vonden dat alle helpers toch tenminste getrakteerd moesten worden op een lekkere lunch. Bij een grote supermarkt regelden zij hiervoor (met de hulp van een ouder) de sponsoring. Om te bestellen moet je organiseren, vooruitdenken, schatten en rekenen. Dat is ze goed gelukt! Ze hebben een heerlijke lunch voorbereid en uitgeserveerd (ook hier hulp van ouders). Buiten de koks; de bediening en de schoonmaak waren, uiteraard (!!) de andere kinderen betrokken bij de aanleg van de droomtuin. Er werd geschoffeld, gewied, aarde gekruid, plantjes gepoot. Een aantal kinderen maakte die dag meteen een planning welke groep wanneer verantwoordelijk was voor het onderhoud. Wat heeft iedereen genoten van deze klusdagen. Ons biologie onderwijs maken we samen.
Kracht van onderwijs met de wijk.
Ontmoeten
Het informele contact tussen, ouders, buurtbewoners en school levert zoveel op. Het is een onbevangen ontmoeting zonder hiërarchie, waarbij iedereen zijn talent en vaardigheden inzet om een ander en elkaars omgeving verder te helpen. Iedereen doet er toe! Er ontstaan spontane, plezierige gesprekken terwijl iedereen actief is.
Vreedzaam
Of je nu een dagdeel of twee dagen actief bent met hetzelfde; het verbroedert. Je zet samen iets neer. Ouders zijn trots, kinderen zijn trots, het team straalt en de buurt is dankbaar. De basis voor vreedzame communicatie is gelegd.
“De energie die je op zo’n dag voelt is onvoorstelbaar. Iedereen is bezig met de school of de wijk. Er is een gezamenlijk doel; iedereen is enthousiast en gaat blij naar huis”, ouder basisschool Lelystad
Educatief
Burgerschap, sociaal bewustzijn, samenwerken in de praktijk, kennis deling, organiseren, presenteren, samen vieren, incasseren, vooruitdenken, plannen, meten, woordenschat. Kortom tal van kansen voor het ontwikkelen vaardigheden en talenten.
“De kracht van NL Doet is dat het zo laagdrempelig is. Op zaterdag dragen ook ouders, die op schooldagen niet beschikbaar zijn, graag een steentje bij”, leerkracht basisschool Lelystad
Profileren
Het is een buitenkans om je als school te laten zien. En dat mag! Het maakt zichtbaar waar je goed in bent, waar je voor staat en wat je nodig hebt. De school krijgt een welkome uitstraling en vergroot de spilfunctie in de wijk.
Trek vooral ook de wijk zelf in. Zwerfafval rapen, klussen bij de kinderboerderij, of deel met de kinderen zelfgemaakte bloemen uit aan bewoners om met hen een gebeurtenis te vieren. (zie hoofdfoto).
Kansrijk onderwijs mèt de buurt vergroot kansengelijkheid.
Het onderzoek “Using a qualitative approach to connect homes and classrooms” (Bron: Werk maken van gelijke Kansen, uitgave Didactief Onderzoek). laat zien wat de waarden zijn van onderwijs in en met de wijk.
Trots op mijn wijk
Belangrijkste waarden die wij hebben ervaren met verrijkende educatieve buurtactiviteiten met kinderen èn ouders in de zogenaamde Krachtwijken, is dat de aandacht voor hun omgeving en hun cultuur hen waardering geeft. Ze voelen zich gezien! Hun buurt is juist een wijk met bijzondere plekken en mogelijkheden. Ze mogen trots zijn op hun wijk. Dit beïnvloedt hun eigenwaarde en zelfbeeld in positieve zin; cruciaal om onbevangen te kunnen leren en dus kansen verhogend.
Kennis vergroot begrip
Goede bekendheid met de wijk van jouw leerlingen, door buurtactiviteiten en huisbezoeken, vergroot jouw kennis over jouw populatie. Door de kinderen in hun eigen omgeving te ontmoeten, zie je duidelijker hun talenten en hun mogelijkheden. Het geeft je meer inzichten waar jouw onderwijsaanbod aan moet voldoen en hoe je de kinderen uitdaagt. Op een school op Kanaleneiland ontdekten we dat onze leerlingen initiatiefrijk en ondernemend waren; dit leidde tot de koers van meer ambachtelijk en taal-activerend onderwijs. Kennis van elkaar vergroot wederzijds respect en begrip. Belangrijk voor de dialoog over de onderwijsbehoeften en -ambities voor elk kind.
Praktische tools over dit onderwerp vind je in de hierboven vermelde bron.
De wereld in school of de school naar buiten? Haak jij aan?
We zijn natuurlijk niet afhankelijk van NL Doet. Er zijn volop mogelijkheden voor educatieve activiteiten die de wereld voor kinderen vergroten en het onderwijs verrijken. Zo volgden wij afgelopen september met de groep 8 van de Da Costaschool Kanaleneiland een college op de Erasmus Universiteit van de Professor van het Jaar, Arnoud Kuijpers. Arnoud nam de groep vervolgens mee voor een bezoek naar EY Rotterdam, waarna een bootreis door de havens de leerzame dag in Rotterdam afsloot. Bij terugkomst op school waren de trotse presentaties aan ouders, door Arnoud en de kinderen, de kers op de taart. Arnoud nam de kinderen serieus en zette ze in hun kracht. Wat voelden de kinderen zich speciaal dat zij zo door hem werden ontvangen. Dankbaarheid alom voor deze onvergetelijke en gouden momenten.
Ervaringen delen
Heb jij ook mooie ervaringen waar school en de wereld elkaar ontmoeten? Deel ze met ons via een reactie, dan worden ook deze praktijkvoorbeelden zichtbaar in dit blog. Laten we elkaar inspireren.
2020 tekst Simone Leereveld
Met dank aan de praktijkervaring van Conny Grotendorst; op een dag van NL Doet knapte zij met haar team, ouders en kinderen de schooltuin op.
Copyright Talentenportfolio