Breek er eens uit voor ’n creatieve boost naar sterke educatie
Doe eens met elkaar totaal iets anders. Een praktijkvoorbeeld met tips en tools voor een dag teambuilding vol waardevolle educatie.
Diepgang in een teamuitje. Naast onderling plezier mooi onderwijs voor de kinderen realiseren. Daar kozen deelnemers voor die een kanotocht met BBQ verruilden om met TalentenPortfolio aan de slag te gaan met museumopdrachten.
Waarom?
“De Leerkracht en zijn muze*”
De museumopdracht. Hoe zag het er uit?
Deelnemers vanuit school en IKC gingen op stap naar een voor hen wat verder gelegen stad (dus niet waar je de nieuwe schoenen voor je kind koopt). Vooraf organiseerden we toegangskaarten van musea en tentoonstellingen. Zeer gevarieerd van hedendaagse kunst en de oudheid tot en met techniek en voeding. We verzamelden op een treinstation waar op het perron een korte gezamenlijke introductie was (zie kopje Be Positive). Onderweg werden de groepen samengesteld en koos elke groep voor een museum dan wel tentoonstelling. Ook bij deze keuze gold het advies: zoek samen iets dat jullie niet (goed) kennen.
Op de bestemming aangekomen ging men op weg met genummerde enveloppen met daarin gerichte opdrachten. De opdrachten waren gemaakt naar de wensen en speerpunten van de school. De slotopdracht luidde: “bekijk het educatieve aanbod van het museum en onderzoek wat jij van waarde voor jouw kinderen vindt”.
Met nieuwe input (onderbroken door koffie uiteraard) kwamen de deelnemers aan het eind van de ochtend bijeen op een ludieke stadsplek voor de lunch in picknickvorm. Wandelend naar deze plek bleek een prima moment voor de reflectieopdracht en de voorbereiding van een pitch waarmee de eerste educatieve ideeën werden gepresenteerd.
Ludieke werkplek
Voor een pitch zijn stadslocaties perfect. De respons van omstanders (studenten, ouderen, verbaasde toeristen) leveren werkelijke nuttige inbreng, leuke gesprekken en zelfs applaus op. De haringkar op de Singel in Amsterdam en het Van Der Werfpark in Leiden zijn aanraders.