1 + 1 = 3 Samen meer Impact
Talentenportfolio combineert de expertise van een ervaren (interim) directeur en ervaren verandermanager. Samen pakken wij de interim-taak in scholen op. Effectiever en duurzamer. Immers: Twee zien meer dan één.
Als critical friends houden wij elkaar scherp. Zijn we meer allround dan menig individueel manager. Dit zien we als substantieel toegevoegde waarde voor het onderwijs. Een school verdient dat. De kinderen verdienen dat.
Ons leiderschap is gericht op een transparante, lerende omgeving, waarin zowel de talentontwikkeling van kinderen als die van professionals ruimte krijgen. Een school waar gewerkt wordt vanuit een heldere onderwijsvisie, waar intervisie vanzelfsprekend is en overlegmomenten met name gericht zijn op de inhoud.
Duurzame ontwikkeling
Onze omgeving ziet ons als bouwers met een oplossingsgerichte creativiteit en dat klopt. We zetten de ander graag in zijn kracht en vertrekken altijd vanuit de al aanwezige kwaliteiten in school.
Vernieuwende concepten voor werkdrukverlaging en duurzame inzetbaarheid, maken dat het onderwijsplezier toeneemt. Rechtstreekse toegang tot het totale aanbod van Talentenportfolio maakt dat we expertise flexibel kunnen inzetten.
Dit bespaart kosten van externe bureaus.
Bij ons staat het woord “samen” centraal. Samen met alle stakeholders maken we de visie van de school zichtbaar. Aan het eind van de interim-periode kan het profiel van de nieuwe directeur goed beschreven worden. Op deze wijze verduurzamen wij, met het team en ouders, de ingezette ontwikkelingen.
Co-interim Talentenportfolio
- Complementair dus effectiever
- Werken vanuit een sterke onderwijsvisie
- Op zoek naar verbinding met elkaar & met de gestelde doelen
- Korte lijnen & positief samenwerken
- “In-school-training” & begeleiding op de werkvloer
- Knopen doorhakken, resultaatgericht & flexibel
- Professionele & transparante cultuur
- Verduurzamen expertise & talentontwikkeling
- Passend Onderwijs: denken in kansen & mogelijkheden in aanbod & organisatie
- Creatieve kijk op inzet financiële middelen binnen de schoolorganisatie
- Ervaring binnen het Primair Onderwijs & het (V)SO (alle clusters)
Praktijkvoorbeelden
Da Costaschool Kanaleneiland (01-01-2019 – 01-01-2020) bestuur PCOU Willibrord, Utrecht
Vanuit de gedragen missie “kansengelijkheid” bouwen aan verbinding.
De opdracht van Stichting PCOU-Willibrord bestond uit het brengen van rust en het bouwen aan verbinding plus het implementeren van (meer) betekenisvol onderwijs en het ontwerpen van een nieuw en passender onderwijsprofiel*. Bij ons vertrek lag er een stevig fundament -organisatorisch en onderwijsinhoudelijk – waarmee de school (team, kinderen en ouders) verder koerst naar een IKC.
Op alle facetten van integraal leiderschap droegen we bij aan een positieve schoolontwikkeling. Waaronder het realiseren van een kinderraad, huiswerkbegeleiding, betekenisvolle leertijd uitbreiding en sterkere ouderparticipatie. Er kwam rust, focus en (leer)plezier.
*Vanuit het bestuur kwam de vraag te onderzoeken welk toekomstscenario passend was voor de school. De te maken keuze betrof een fusie met de collega-school dan wel een “Grow-scenario” (gericht op groei). Voor beide scenario’s ontwikkelden we een ambitieus concept, dat we presenteerden aan bestuurders. Het Grow-scenario werkten we uit in een concreet plan van aanpak in een tijdspad van 4-6 jaar. Hiervoor legden we vervolgens de basis waar vandaan onze opvolger met het team verder kan bouwen.
Kindcentrum Ontdekrijk (01-08-21 – 01-08-22) bestuur Blick op Onderwijs, Capelle aan den IJssel
Speerpunten: een voldoende inspectie oordeel, beredeneerd en betekenisvoller onderwijsaanbod, team(school)cultuur en het vertrouwen hervinden van alle stakeholders in/rondom school.
Primaire doel was het op orde brengen van de kwaliteit en het bereiken van een voldoende na een definitief inspectie oordeel. Een audit voorafgaand, langs de pijlers vanuit de inspectie, bepaalde mede de route. Vanuit een op de inhoud gerichte overlegstructuur (maatwerk) plus groepsconsultaties gericht op de Excellente Leerstructuur werd een zichtbaar beredeneerd- en betekenisvoller onderwijsaanbod gerealiseerd. Het resultaat: een waardevol en voldoende inspectierapport.
Na veel directiewisselingen en een beschadigde teamcultuur heerste er onveiligheid binnen het team. Vanuit inhoudelijke teambuilding is gewerkt aan een positieve teamcultuur en commitment. Door een transparante en open dialoog vanuit respect (‘we zijn gelijkwaardig maar niet gelijk”) kreeg de schoolcultuur een positieve wending. Mobiliteit (o.a.) binnen het bestuur was onontkoombaar, waardoor een formatievraagstuk ontstond. Ondanks het lerarentekort is er ingezet op ambitieus en gespecialiseerd personeel passend bij de nieuwe teamspirit; gebaseerd op de gedeelde gedachte: “Deze kinderen verdienen de beste kansen, dus de beste leerkrachten.”
KC Ontdekrijk staat weer positief op de kaart en een nieuw MT kan met het team, de kinderen en de ouders verder bouwen.
Wat onze “tijdelijke” collega’s over ons zeggen…
* Peter. F Drücker